Brede talentontwikkeling 

Bij brede talentonwikkeling gaat het om het ontwikkelen van alle talenten van kinderen. Dit doen wij tijdens schoolbrede projecten, waar kinderen zelf op onderzoek gaan. Kinderen zijn in de middag zelf onderzoekers en ontdekkers. Kinderen gaan actief aan de slag met hun eigen onderzoeksvraag. Door nieuwsgierig, ondernemend en creatief te zijn doen ze al onderzoekend nieuwe vaardigheden op. De lessen bevatten steeds weer nieuwe uitdaging: Hoe komt een fossiel van een zeedier boven op een berg? Wie heeft Floris de Vijfde ontvoerd? Hoe kun je veilig een stroomdraad aanraken? Kinderen worden begeleid in het zelf formuleren van antwoorden door informatie te verzamelen, zelf na te denken en te ervaren, samen te werken en conclusies te trekken. Op deze manier onthouden ze de informatie beter dan wanneer deze kant-en-klaar in de tekst te vinden is. 

In de middagen werken we niet alleen onderzoekend, ook de talentontwikkeling van de kinderen door middel van de ateliers, gym en creatieve vaardigheden hebben een belangrijke plek in ons middagprogramma. In de ateliers werken we vanuit de intelligenties van Gardner. Gardner gaat er vanuit dat iedereen op zijn eigen manier intelligent is. Hij maakt daarbij onderscheid tussen acht verschillende intelligenties. Die intelligenties zijn per persoon verschillend ontwikkeld. De manier waarop je knap bent, geeft ook aan op welke manier jij het beste kunt leren. Omdat niet iedereen dezelfde intelligenties sterk ontwikkeld heeft, krijg je verschillende soorten van slim of knap zijn. Ieder kind is dus slim en knap op zijn eigen manier. Onze ateliers sluiten aan bij deze verschillende intelligenties: taalknap, rekenknap, zelfknap, samenknap, muziekknap, beweegknap, beeldknap en natuurknap. 

Meer details in de schoolgids

2020-2021